Handleiding Zoom


Via Zoom kan je deelnemen aan de meeste workshops tijdens de digitale Roodshow. Via deze handleiding helpen we je op weg.


Ervaar je technische problemen tijdens de Roodshow? Geen paniek, in de digitale omgeving van je Roodshow staat er een helpdesk voor je klaar. Deze is telefonisch beschikbaar 30 minuten voor de start van de show tot het voorziene einde.


Welke situatie is voor jou van toepassing?


1/ Je hebt al met Zoom gewerkt en bent reeds ingelogd

  1. Zorg dat het toestel waarop je kijkt een werkende microfoon en speakers heeft. Je kan ook steeds een hoofdtelefoon gebruiken.

  2. Druk op de knop van de workshop waar jij aan wil deelnemen.

  3. Druk op “join with video”.

  4. Druk daarna op “join with computer audio”.

  5. De host krijgt een bericht dat je wacht en zal je spoedig binnenlaten.

2/ Je hebt nog niet met Zoom gewerkt en/of hebt nog geen account

  1. Zorg dat het toestel waarop je kijkt een werkende microfoon en speakers heeft. Je kan ook steeds een hoofdtelefoon gebruiken.

  2. Download Zoom.

  3. Er komt een pop-up scherm dat Zoom wordt geïnstalleerd. Lukt de installatie niet? Geen paniek. onze helpdesk staat voor je klaar.

  4. Druk op de webpagina van de Roodshow op de knop van de workshop waar je aan wenst deel te nemen.

  5. Er wordt je gevraagd een naam in te geven. Deze zal ook zichtbaar zijn voor andere genodigden.

  6. Druk op “join with video”

  7. Druk daarna op “join with computer audio”.

  8. De host krijgt een bericht dat je wacht en zal je spoedig binnenlaten.

3/ Problemen met Zoom


Volg dit stappenplan als er zich problemen voordoen bij het inloggen voor Zoom. Je kan ook steeds de helpdesk raadplegen. Deze is telefonisch beschikbaar 30 minuten voor de start van de show tot het voorziene einde.


Oplossingen voor veelvoorkomende problemen:

  • Je kan niet connecteren met je audio/ microfoon aangezien een andere app dit reeds gebruikt. Sluit andere apps op je laptop/desktop en probeer nog eens.

  • Op de pop-up net voor je de meeting bijwoont, ontvink je best deze opties:

“Do not connect to audio”

“Turn of my video”

  • Het kan ook zijn dat je zoom geen toegang heeft gegeven tot je webcam/microfoon in je computerinstellingen bij “apps”. Best de helpdesk bellen als je dit niet kan oplossen.

  • Soms kan het ook helpen om zoom opnieuw te installeren zodat alle achterliggende updates die misschien nog niet zijn gebeurt, worden geïnstalleerd.

  • Als u tijdens je meeting soms freezed of je stilvalt, kan dit liggen aan je internetconnectie. Best de deur sluiten/openen in je kamer of je dichter verplaatsen naar de dichtstbijzijnde router. Als maar één iemand freezed/stilvalt in een groep, ligt het probleem meestal bij die persoon zelf.